maandag 12 mei 2014

Vegan mango taart

Alweer een hele tijd geleden werd ik gevraagd om wat lekkers te maken voor de babyshower van mijn nicht. Die overigens voor heeeeel veeel dingen allergisch is en je reguliere producten bijna niet kunt gebruiken.
Dus na ellenlange appjes over en weer had ik wel ongeveer duidelijk wat ze wel en niet mocht eten en bedacht ik dat ik het recept voor een raw mango taart wel kon aanpassen aan haar needs.



Wat heb je nodig?
Bodem:

250 gr noten (ik heb 225 gram cashewnoten en 25 gram pompoenzaden gebruikt)

1/4 theelepel zout

8 gedroogde vijgen

10 gedroogde abrikozen

2 theelepel vanille essence

(je kan er nog 100 gr geraspte kokos indoen maar dat had ik niet gedaan vanwege allergieën)

Vulling:

 325 gr mango in stukje (ongeveer 1 grote mango)

3 eetlepels agave siroop

1 zakje agar-agar




Doe de noten samen met het zout en eventuele kokos in de keukenmachine totdat het kleine stukjes zijn. Doe dan het gedroogd fruit en vanille essence erbij en mix weer. Je kan er een beetje water (2 eetlepels) bijdoen zodat het een consistente mix wordt en lekker blijft plakken.

Strijk het dan uit over een bakblik van ongeveer 24cm en druk goed aan.
Laat dit zeker 20 minuten opstijven in de koelkast.

Blender de mango met de agave tot het een hele fijne puree is, probeer het zo glad mogelijk te krijgen. Je kan hier een beetje citroensap bijdoen als je van een beetje meer zurige smaak houdt en zo niet, dan niet ;).
Doe dan de agar-agar erbij en verwarm het in een steelpan tot het kookt. Laat het 3 minuten koken en giet dan uit over de bodem.

Laat dit afkoelen en opstijven in de koelkast.

En daarna, Bon appetit!

xx















Geen opmerkingen:

Een reactie posten