zondag 30 maart 2014

Homemade granola (met recept!)


Een paar weken geleden ben ik ermee begonnen, zelf granola (of cruesli) maken.
En ik ga nooit meer terug!
Het is zoveel lekkerder dan die je in de supermarkt kan kopen, en je weet precies wat er in gaat.

Ik lette al lang op met eten, maar met muesli of cruesli had ik dat niet zo. Ik dacht dat het een tijdrovend klusje was om zelf te maken en let's face it, het is altijd makkelijker om het uit een pakje te kopen.

Maar niet beter, of gezonder. Al die vage ingrediënten en bergen suiker, dat wil je toch niet eten?
Dus oke zelf maken, waar begin je dan? Googelen natuurlijk!
Echt suuuuuperveel recepten voor granola, de een nog lekkerder dan de ander...

Hier het basisrecept voor granola met noten:

Wat heb je nodig?

Havervlokken, gewoon die simpele waar je ook havermoutpap mee maakt. Glutenvrije havermout (voor de allergische mensen onder ons) kan je kopen bij de bio-winkel.

Iets om het te zoeten, ik gebruik graag honing. Maar je kan ook maple syrup of palm/kokossuiker gebruiken.

Kokosolie, hou er rekening mee dat als je kokosolie met geur hebt. Je meteen ook smaak geeft aan de granola (super lekker natuurlijk, maar niet iedereen houdt van kokos).

Smaakmakers en kruiden, vanille, gemalen gember, kaneel. Voeg vooral toe wat jij lekker vindt.

En als laatste, andere toevoegingen zoals gedroogd fruit, superfoods, noten etc..

Ingrediënten van basis granola:

- 2 cups (180 gram) havermout
- 1/3 cup honing
- 1/3 kokosolie
- 1 cup gehakte gemengde noten
- snufje zout
-1 theelepel vanille
- 1/2 theelepel gemberpoeder
- 1/2 theelepel kaneel
(eventueel gedroogd fruit, superfoods etc, maar doe dat er pas na het bakken in)



Instructies:
1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
2. Meng in een grote kom de havermout, noten, en andere droge ingrediënten.
3. Meng in een aparte kom de olie, honing, en eventueel vanille extract en meng dit daarna met de droge ingrediënten en roer totdat alles goed is bedekt met een laagje honing/olie mengsel.
4. Doe alles in een ovenschaal en spreid het uit over de bodem. Bak dit 30 minuten, waarbij je om de tien minuten even roert.

Laat het na het bakken zeker nog 10 minuten afkoelen voordat je het in een luchtdichte verpakking stopt.

*Als je geen klonterige granola wilt, roer dan niet tijdens het bakken.

Je kan de granola volgens verschillende sites een aantal weken bewaren, maar dat haalt mijne toch nooit. Het is veeel te lekker om te bewaren ;)

Dit is voor en de foto bovenaan deze blog is van na het bakken.


Toevallig liep ik een paar dagen geleden tegen een yoghurtmaker aan in de kringloopwinkel, ongebruikt met alles erop en eraan dus ben ik nu ook mijn eigen soya yoghurt aan het maken. Over 8 tot 15 uur weten we of dit gelukt is. :)

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten